Pletter! Tekst & Verhaal.  

Educatief

Uitdagen en nieuwsgierig maken. Of ik nou programma's schrijf voor musea, of teksten voor een educatieve uitgeverij, uiteindelijk is het doel hetzelfde: de lezer zó prikkelen dat de informatie vanzelf blijft hangen. Verschillende werkvormen, inzet van ICT, fantasievolle teksten en creatieve opdrachten zijn mijn instrumenten om dit doel te bereiken.

Bezoek ook: wat maakt Pletter! bijzonder? Daar is te lezen wat Pletter! onderscheidt van andere tekstschrijvers. De methodes die Pletter! zelf ontwikkelt worden uitgegeven onder de naam LesLab. Onderzoek! de eerste methode van deze reeks. LesLab is nog in ontwikkeling.

Onderzoek!

 

Digitale onderzoeksmethode MBO 3 en 4, Uitgever: LesLab

Een goed onderzoek begint bij een goede onderzoeksvraag. Maar wat houdt een goede onderzoeksvraag in? En hoe vermeld je je bronnen? LesLab.nl heeft een MBO-brede lesmethode ontwikkeld voor het doen van vakverdiepingsonderzoek. Aan de hand van een goed geformuleerde onderzoeksvraag wordt de student stap voor stap door alle fasen van het onderzoeksproces geleid. Er wordt gepland, uitgevoerd en tot slot (online) gepubliceerd.

Nieuwsgierig geworden? Bekijk de Prezi over de opbouw van Onderzoek! of neem contact op met Rogier van Essen.
LesLab kaft
 
Logo LesLab

Bits about Bytes

ICT voor pedagogische professionals, uitgeverij Edu'Actief

Bits about Bytes is ontwikkeld in opdracht van ROC Nijmegen voor de opleiding Pedagogisch Werk. In het lesprogramma heb ik pedagogische en praktische vaardigheden nauw met elkaar verweven. Door gerichte onderzoeksvragen leren de studenten een gefundeerde mening te vormen over ontwikkelingen op internet en social media. Ook onderzoeken zij hoe ze kinderen het beste kunnen begeleiden bij hun eerste stappen in de virtuele wereld.

De zingende mug

Muziektheaterstuk voor groep 1 t/m 4, J.O.N.G.ensemble

Kunnen muggen zingen? Jazeker, erg goed zelfs. Je hebt ze vast weleens gehoord in de zomer. Maar diep in het dierenbos is een muggetje dat nog mooier kan zingen dan de rest. De andere dieren prijzen haar daarom de hemel in. Helaas stijgt de roem haar naar het hoofd. Zij verkondigd dat zij de enige is die nog mag zingen. De dieren weten niet wat ze moeten doen. Niet meer zingen? Zich er niets van aantrekken? Na lang beraad, besluiten de dieren gezamenlijk op te treden, maar niet op de manier waarop je zou verwachten…

Het J.O.N.G.ensemble wilde een muziektheaterstuk opvoeren voor kinderen. Het doel ervan was om zoveel mogelijk klassieke muziekstijlen met een verhaal samen te brengen. Het verhaal van de zingende mug heb ik zoveel mogelijk door de muziek laten vertellen. Ik omschreef de sfeer en het J.O.N.G. ensemble zocht daar muziekstukken bij. Zo is de gesproken tekst tot het minimum beperkt. Deze manier van werken resulteerde in een prachtig interactief theaterconcert. Door afgeschafte subsidies is 'de mug' helaas nooit officieel uitgevoerd. Toch is het een prachtig project waar ik met trots en veel plezier aan terugdenk.